Foto: Anna-Lisa Saar
”2021 blir året då vi tänker nytt”

Med god styrfart in i 2021 intervjuar vi Bror Holm, förbundsordförande, som reflekterar över året som gått och ger oss sin syn på förbundets fokusområden för nya året, om kretsar utan styrelse och om sin egen situation på jobbet.

Att 2020 var pandemins år som förändrade livet för de flesta av oss har inte undgått någon.
– Våra medlemmar har fortfarande en oerhört ansträngd vardag som kantas av nya utmaningar och svåra situationer. Som fackförbund är vårt jobb att ge råd, stöd och hjälp i dessa svåra situationer, säger Bror Holm. Facket behövs mer än någonsin.

Vilka är årets fokusområden?

– Pandemin är inte över ännu. Men vi ser ändå fram emot ljusare tider med siktet inställt på att utveckla våra tjänster och bli ännu bättre på att möta våra medlemmar där de befinner sig. För förbundet är utveckling enda vägen framåt, fortsätter Bror Holm. Vi måste tänka nytt.

– Fokus för förbundet och styrelsen för året är att fortsätta skapa medlemsnytta genom att förbättra kommunikationen, vässa förmånerna ytterligare och fokusera ännu mer på hederligt fackligt arbete som är grunden för allt vi gör.

Digitalt är hållbart

– 2020 pensionerade vi tidningen Kyrkfack som ett led i att bli mer hållbara. Genom vårt digitala nyhetsbrev och via Facebook kan vi snabbare få ut relevanta nyheter till våra medlemmar och berätta mer om vårt fackliga arbete. Förhoppningsvis inser fler hur givande det kan vara att engagera sig.

Privatjuridisk hjälp

– Som fackförbund är det självklart att vi finns här för att stötta i relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare men det är inte lika självklart att vi erbjuder hjälp i andra sammanhang. Vi har länge letat efter ett sätt att kunna erbjuda hjälp även i privatlivet så att livspusslet går ihop. Därför är det extra roligt att vår nya medlemsförmån, KyrkAs Privatjuridik, lanseras i dagarna. Vi kommer fortsätta utveckla vårt medlemserbjudande och återkommer med fler nyheter längre fram.

Långsiktigt fackligt arbete

– Det fackliga arbetet är ett långsiktigt arbete som är både roligt och utvecklande. Möten med människor är oerhört utvecklande, konstaterar Bror Holm. Alla vi som arbetar fackligt är också anställda i Svenska kyrkan. Det ger oss unik kunskap om våra medlemmars situation. Vi förstår problematiken vilket gör att vi kan fokusera på rätt saker och ge råd och stöd i våra medlemmars viktiga uppdrag. De ägnar ju sin vardag åt att hjälpa andra.

– Avtalsrörelsen och övriga frågor som förbundet driver kring arbetsvillkor och arbetsmiljö är också ett långsiktigt arbete. En stor hjälp i det arbetet är den återkoppling vi får från er medlemmar när ni fyller i den årliga enkäten vi skickar ut till olika yrkesgrupper. Under 2019 undersökte vi Kyrkoherdarnas situation och vi kommer att berätta mer om resultaten under året.

– I vår kommer vi att skicka ut enkäter på nytt till dig som är diakon och pedagog för att få veta mer om hur du mår och upplever din arbetssituation. När vi ägnar så mycket tid på arbetet är det viktigt att vi trivs och har en god arbetsmiljö.

Vad kan du säga om de fem stift som saknar styrelse?

– Det viktigaste är att vi får igång det fackliga arbetet. Vi vill inspirera fler att arbeta fackligt utan att de behöver känna kravet att bilda en styrelse. Vi kommer under året att erbjuda digitala utbildningar för skyddsombud och förtroendevalda kring till exempel arbetsmiljöfrågor, medbestämmandelagen och lagen om anställningsskydd. Under tiden stöttar våra ombudsmän medlemmarna i dessa stiftskretsar och ger gärna rådgivning eller förhandlar.

Hur har du det på jobbet?

– Som kyrkoherde i Selånger och som för de flesta i samhället handlar det just nu om att hantera frågor relaterade till pandemin och se till att gudstjänster och sammankomster är så trygga som möjligt genom att minska smittorisken.

– Men vi har också roliga projekt på gång. Framförallt bygger vi vidare på Pilgrimscentret, som vi tror kan invigas nästa år och som är ett internationellt projekt där Sverige och Norge samarbetar. Centret omfattar 1200 m2, både inomhus och utomhus. Varmt välkommen att besöka oss nästa år.