Det här är KyrkA
Kyrkans Akademikerförbund organiserar akademiker och jämförbara kvalificerade yrkesutövare inom Svenska kyrkan och är ett Sacoförbund. Kyrkans Akademikerförbund är det största akademikerförbundet för kyrkoherdar och präster, diakoner och pedagoger. En stor andel av medlemmarna är chefer eller arbetsledare. Förbundet firade sitt 120-årsjubileum 2023 och arbetar aktivt för bättre villkor för sina medlemmar.

Förbundet har som enda fackliga organisation fullt fokus på anställda i Svenska kyrkan. Verksamheten vilar på människors lika värde och demokrati och förbundet är partipolitiskt obundet.

Medlemmar erbjuds intressanta förmåner i form av utbildningar bland annat i arbetsrätt och arbetsmiljö samt ledarskap, chefskap och teologi.

Våra fackligt förtroendevalda och hela förbundsstyrelsen arbetar själva i Svenska kyrkan och är väl insatta i kyrkans organisation, aktuella frågor och fackliga rättigheter.

Kyrkans Akademikerförbund samarbetar med andra organisationer inom Svenska kyrkan och är medlem i internationella och nordiska sammanslutningar för präster och diakoner.

Om kongressen

Kongressen är det högsta beslutande organet i Kyrkans Akademikerförbund. På kongressen fattas övergripande beslut om den kommande verksamheten i förbundet.

Vartannat år samlas ledamöter från förbundets 15 kretsar plus ledamöterna i förbundsstyrelsen och inbjudna gäster. Kongressen ger riktlinjer för förbundets färdriktning och diskuterar idéer och förslag för de kommande årens verksamhet.

KyrkAs historia

Värdegrund och riktlinjer