Möt Helena Nohle, församlingsherde Backaplan

Varför brinner du för att vara chef?

–  Jag tycker det är roligt att coacha och att få lyfta fram egenskaper hos medarbetarna och se dem växa. Jag är inte inne och petar i detaljer utan låter alla göra det på sitt eget vis. Men jag finns såklart här om någon behöver mitt stöd. Det är viktigt att både ge och kunna ta emot konstruktiv återkoppling.

Vilka frågor är dina ”hjärtefrågor”?

–  Mina hjärtefrågor handlar om arbetsmiljö, som till exempel att minska riskerna för utbrändhet. Jag har ju själv varit där, och vet hur lätt det kan vara att bara köra på. Vårt arbete inom kyrkan kan ofta bli gränslöst. Vi ska finnas till för alla och ibland suddas gränserna ut mellan arbetstid och privat tid. Då är det bra att ha någon från facket att prata med, som känner till dina rättigheter och skyldigheter och som kan vara ditt bollplank.

Vilka frågor kan medlemmar kontakta chefsrådgivningen med och få hjälp av dig?

– Som mellanchef kan det ibland kännas som att sitta lite i kläm. Det blir du som ska motivera medarbetarna till en förändring som din chef har bestämt. Det kan vara en svår sits. Kontakta gärna mig med frågor rörande mellanchefens situation.