Välkommen Madelene Grunnesjö

Du är vår nya jurist och ombudsman. Berätta gärna om dig själv och dina förväntningar.

– Jag kommer ursprungligen ifrån Delsbo i Hälsingland, men bor sedan åtta år tillbaka i Göteborg. Jag har tidigare arbetat på bl. a förvaltningsdomstol men kommer närmast ifrån Göteborgs stift där jag arbetade som stiftsjurist.

– Det känns väldigt roligt att få fortsätta verka inom kyrkans värld, om än i en annan roll. Min förhoppning är att den erfarenhet jag samlat på mig under mitt arbete som stiftsjurist är något jag kan dra nytta av i arbetet som ombudsman/jurist på KyrkA. Jag tänker då främst på hur det går till i ett domkapitel om man som präst eller diakon blir anmäld.

– Min kunskap om kyrkans organisation och erfarenhet av rådgivning utifrån kyrkoordningen är också något jag hoppas kan vara till nytta för våra medlemmar.

– Att nu få utvecklas inom det arbetsrättsliga området och samtidigt hjälpa våra medlemmar känns som ett oerhört viktigt och spännande arbete.

I vilka situationer kommer du att hjälpa våra medlemmar?

– Jag kommer att vara placerad i Göteborg och arbeta med sedvanliga ombudsmannauppgifter såsom förhandling, juridisk rådgivning och att vara ombud i domkapitlens tillsynsärenden. Längre fram är tanken också att jag ska hålla i utbildningar inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig på madelene.grunnesjo@kyrka.se