Vi önskar dig en riktigt skön sommar!

Pandemiåret har förändrat arbetslivet för oss alla, kanske för gott. I kölvattnet ser vi att stress och psykisk ohälsa inom vissa yrkesgrupper har ökat. Men vi ser också att många uppskattar de nya digitala arbetssätten som sparar tid.

KyrkA har aktivt bejakat besluten inom Svenska kyrkan att inte ställa in utan om. Kyrkans medarbetare har gjort ett fantastiskt arbete under pandemin och varit kreativa i att finna lösningar. Nästa utmaning kommer sannolikt i höst när verksamheten börjar återgå till det normala. Vilka utmaningar innebär det? Hör av dig till oss om du har frågor kring detta och vill veta mer.

Alla har rätt till en god arbetsmiljö och att känna sig trygg på arbetet. Det är en hjärtefråga för KyrkA. Därför har vi under våren skickat ut arbetsmiljöenkäter till diakoner och församlingspedagoger. Under hösten kommer vi att fortsätta fråga fler yrkesgrupper inom kyrkan om hur arbets¬miljön upplevs. Ta då chansen att berätta för oss, helt anonymt. Vi återger resultatet i våra nyhetsbrev och använder det i vår dialog för att förbättra arbetsmiljön tillsammans med arbetsgivaren.

KyrkA bryr sig om din arbetsmiljö och din arbetssituation. Du står inte ensam. Det vittnar Annika Svensson om i sin berättelse om när hon blev anmäld till domkapitlet och fick utstå månader av orolig väntan. Hon fick KyrkAs kunniga stöd i en svår situation.

Inför hösten har vi många spännande nyheter att berätta om och nya erbjudanden på gång som du kan följa i nyhetsbrevet, på kyrka.se och på Facebook. Bland annat återkommer vi med fler utbildningar om arbetsmiljö, kränkande särbehandling och andra vardagsnära ämnen som ger dig kunskap och verktyg och kan förenkla arbetslivet.

Är du intresserad av arbetsmiljöfrågor? Hör gärna av dig och gå en medlemsutbildning hos oss.
Vi har öppet under sommaren precis som vanligt och finns här för dig både i stort och smått.

Sommarhälsningar

Bror Holm                          Vibeke Hammarström