Fyra fackförund larmar om arbetsmiljöproblem i Helsingborg

Fyra fackförbund – Kommunal, Kyrkans akademikerförbund, Vision och Lärarförbundet – riktar stark kritik mot arbetsmiljön inom Helsingborgs pastorat i ett brev till Arbetmiljöverket. Arbetsmiljöverket gjorde nyligen en inspektion i pastoratet, berättar SvT.

”Rädsla för repressalier”

I brevet talar facken talar om en allmän rädsla för ledningen hos de anställda. Anställda undviker att påtala brister i arbetsmiljön för att inte drabbas av repressalier.

– Vi har till exempel inget lokalt ombud på pastoratet och vi gör tolkningen att det beror på en rädsla, säger Fredrik Alm, förbundsjurist och regionalt ombud på Kyrkans akademikerförbund, en av dem som undertecknat brevet.

Även Kommunal har undertecknat brevet och vill att Arbetsmiljöverket gör en utredning. Tillsammans har de fyra fackförbunden medlemmar inom alla ykresgrupper i Helsingborgs pastorat.

Tar kritiken på allvar

Pastoratet har inte tidigare fått information från anställda om att det finns en rädsla för ledningen, säger kyrkoherde Kristian Lillö för Helsingborgs pastorat.

– Jag har lite svårt att förstå den, men jag tar kritiken på fullaste allvar. Samtidigt är fackets kritik allmänt hållen. Jag ska nu ta reda på vad rädslan kan bero på, analysera problemet och åtgärda det.

Möjligen kan ett nyligen genomfört nytt tidsredovisningssystem vara ett skäl till missnöjet.

– Det kan finnas en rädsla för nya metoder och eftersom ledningen är ansvarig så kan det vara så att rädslan vänds mot oss, säger Kristian Lillö.