Frågor kring hantverkstjänster toppar statistiken både hos upplysningstjänsten ”Hallå konsument” och hos den kommunala konsumentvägledningen. Att veta vilka krav du kan ställa på hantverkaren kring åtgärder, omfattning och pris kan vara snårigt. Här får du juristens råd som kan hjälpa dig som är på väg att anlita hantverkarhjälp.
Använd skriftliga avtal
Många gånger får du en skriftlig offert från hantverkaren men det är bra om ni skriver ett riktigt avtal även vid eventuella tilläggsarbeten. I avtalet skriver ni ner vilket arbete som ska utföras och vilket pris ni har kommit överens om samt hur tilläggsarbeten ska hanteras.
Ni bör komma överens om prismodell. Ska det vara ett fast pris, ett ungefärligt pris eller ett löpande pris? Utöver detta bör ni vara överens om vem som står för resor, el, material och städning. Moms ingår alltid i priser riktade till en konsument. Ni bör också komma överens om hur och när arbetet ska betalas och om till exempel ROT-avdrag ingår i priset eller ej. Om du är missnöjd med hantverkarens arbete är det alltid lättare att få rätt om det finns ett skriftligt avtal.
Checklista innan du ingår avtal
- Behöver jag göra en bygganmälan eller ansöka om bygglov?
- Har jag tagit in flera offerter och jämfört med andra hantverkare?
- Har jag kontrollerat att hantverkaren har rätt behörighet, försäkring, F-skatt samt saknar betalningsanmärkningar?
- Är vi överens om vad arbetet omfattar?
- När ska arbetet påbörjas och avslutas?
- Vad kostar arbetet?
- Hur gör vi vid tilläggsarbeten och ändringar?
- Vem står för material, resor, el och städning?
- När och hur ska jag betala?
- Ingår ROT-avdrag?
- Har vi skrivit avtal?
Kristian Ramirez, senior jurist HELP Försäkring