Hantverkare på ingång? Använd checklistan!

Enligt statistik från Hallå konsument ligger rådgivning kring just hantverkstjänster i topp, både hos dem själva och hos den kommunala konsumentvägledningen. Även Konsumentverket såg i Konsumentrapporten 2018 att hantverkstjänster var ett av de svåraste köpen att göra för vanliga konsumenter.

Som konsument kan det vara svårt att sätta sig in i alla åtgärder som behövs för att tryggt kunna anlita en hantverkare. Det är inte heller helt lätt att förutse hur dyrt, eller hur omfattande, ett arbete kommer att bli. Som tur är finns handfasta råd som du kan ha stor hjälp av att följa.

Använd skriftliga avtal

Ofta får du en skriftlig offert från hantverkaren men det är bra om ni också skriver ett regelrätt avtal, även för tilläggsarbeten om det skulle bli aktuellt. I avtalet preciserar ni vilket arbete som ska utföras, vilket pris ni har kommit överens och hur tilläggsarbeten ska hanteras.

Ni bör komma överens om huruvida priset ska vara fast, ungefärligt eller löpande. Läs gärna mer om arbete på löpande räkning här. Dessutom bör ni vara överens om vem som ska stå för resor, el, material och städning. Ni bör också avtala om hur och när arbetet ska betalas och om t ex ROT-avdrag ingår i priset eller inte. Bra att veta är att moms alltid ingår i priser riktade till en konsument.

Ännu ett skäl till att upprätta ett skriftligt avtal är att det då är lättare att få rätt om det skulle visa sig att du blir missnöjd med hantverkarens arbete.

Gå också igenom den här checklistan innan du ingår avtalet – och lycka till med hantverksarbetet!

• Behöver jag göra en bygganmälan eller ansöka om bygglov?
  • Har jag tagit in flera offerter och jämfört med andra hantverkare?
  • Har jag kontrollerat att hantverkaren har rätt behörighet, försäkring, F-skatt samt inte har betalningsanmärkningar?
  • Är hantverkaren och jag överens om vad arbetet omfattar?
  • När ska arbetet påbörjas och avslutas?
  • Vad kostar arbetet?
  • Hur gör vi vid eventuella tilläggsarbeten och ändringar?
  • Vem står för material, resor, el och städning?
  • När och hur ska jag betala?
  • Ingår ROT-avdrag?
  • Har vi skrivit avtal?

KyrkAs Privatjuridik

Behöver du hjälp med hantverksavtal eller annat inom privatjuridik? Om du har juristförsäkringen KyrkAs Privatjuridik genom ditt medlemskap i förbundet är du välkommen att kontakta HELP Försäkring. Då får du snabbt kontakt med en jurist som kan ge dig både förebyggande rådgivning och hjälp vid domstolsärenden, utan timkostnad. Logga in med BankID på Min sida, mejla till info@helpforsakring.se eller ring HELPs kundservice på 0771–985 200 så får du hjälp. På Min sida kan du också själv upprätta viktiga digitala avtal, om du så önskar.

Text: Kristian Ramiréz, jurist på HELP Försäkring.