Johanna Sellgren förstärker KyrkA

Under året har vi förstärkt vår ombudsmannakår med Johanna Sellgren, ombudsman och jurist som tidigare har arbetat med juridisk och facklig rådgivning på Vårdförbundet. Vi önskar henne varmt välkommen till oss.

Varför sökte du jobbet som ombudsman och jurist på KyrkA?
– Jag har tidigare arbetat på Vårdförbundet och när jag var klar med min notarietjänstgöring ville jag tillbaka till den fackliga världen. Då såg jag den här tjänsten och tyckte genast att den verkade kul och spännande. Jag upplever också vissa likheter mellan våra yrkesgrupper och de som Vårdförbundet organiserar – alla arbetar för att hjälpa människor och även vårdyrken kan ses som ett kall.

– Det är också spännande att få vara med och utveckla de utbildningar som vi kommer jobba med längre fram.

Vad brinner du för?

– Jag brinner för juridiken och min drivkraft är att ge mitt yttersta i allt jag gör. I rollen som ombudsman drivs jag av att resultatet blir så bra som möjligt för den jag företräder. Jag tycker om mitt jobb. Att arbeta som jurist är spännande, varierande och givande. Det känns bra att kunna hjälpa människor att ta vara på sina rättigheter och att också ge dem verktyg att lösa vissa situationer själva. Det är roligt när man kan förändra och göra skillnad.

Vilken relation har du till Svenska kyrkan?

–  Jag har alltid haft en god relation även om jag inte är aktiv för tillfället. Jag har också flera vänner som jobbar inom Svenska kyrkan. Jag uppskattar allt arbete som kyrkans anställda gör i samhället. Inte minst såg jag ett stort engagemang hos många präster som var ombud i migrationsrättsliga mål under min tid som notarie.

Med vilka ärenden hjälper du våra medlemmar?

– Jag hjälper i huvudsak förtroendevalda men också medlemmar med frågor som rör arbetsrätt och arbetsmiljö. Det kan vara frågor om till exempel anställningsavtal, semester, ersättningar eller tips inför en löneförhandling. Jag förhandlar också i MBL-ärenden.

Om du behöver rådgivning

Om du behöver råd och stöd i en fråga som rör dina arbetsvillkor kontaktar du i första hand någon av de förtroendevalda i din stiftskrets. Logga in på kyrka.se och sök på stiftskretsar. Där hittar du våra kontaktpersoner. Om du inte har en förtroendevald nära dig kan du nå vår ombudsmannajour på forhandlingsavdelningen@kyrka.se.