KyrkA förstärker teamet av ombudsmän

Henrik Brifors kommer närmast från en tjänst som församlingspedagog i S:t Matteus församling i Stockholm och förstärker vårt team av ombudsmän från den 1 september. Vi önskar honom varmt välkommen till oss på KyrkA.

Varför sökte du tjänsten som ombudsman inom KyrkA?

– Jag tycker att arbetet som ombudsman verkar utmanande och viktigt. Arbetet handlar om att både stötta enskilda medlemmar i olika situationer och att påverka genom förhandlingar om direkt skapar förutsättningar för kyrkans medarbetare att få goda arbetsförhållanden.

Vilka är dina arbetsuppgifter?

– Som ombudsman kommer jag att ha medlemskontakter och stötta förtroendevalda ute i stiften. Att hålla utbildningar ingår också i mitt uppdrag. Utöver det kommer jag att arbeta med frågor som rör just pedagoger men även studerandefrågor.

Vad har du för relation till Svenska kyrkan?

– Kyrkan har varit min naturliga miljö sedan jag som 16-åring var konfirmandledare och blev ordförande i Kyrkans unga i Håbo pastorat.

– Det var i kyrkan jag fick utvecklas som människa och även musikaliskt. I kyrkan fick jag goda sammanhang, möjlighet att prova och utrymme att både lyckas och misslyckas. Det ledde till att jag utbildade mig till församlingspedagog och har sedan dess arbetat inom flera olika stift, både i lantliga församlingar och i innerstad.

– Kyrkan är församlingen där jag är en naturlig del, alltid välkommen. Där kan jag fira gudstjänst i gemenskap, få stöd, andlig utveckling, en kopp kaffe, ett samtal, knyta kontakter, sjunga och spela, få vara volontär. Ja, listan kan göras mycket längre.

Vilka erfarenheter tar du med dig till KyrkA?

– Jag har arbetat inom Svenska kyrkan i 22 år och kan kyrkans organisation och förstår dess kultur och medarbetare. Sedan har jag också erfarenhet av arbetsledning då jag under en period var arbetsledare i en distriktskyrka.

På vilket sätt vill du stärka KyrkA?

– Genom att göra ett bra jobb. Stötta förtroendevalda och arbeta för medlemmars bästa.

På vilket sätt kan du hjälpa våra medlemmar?

– Jag tror mycket på att dela kunskap genom utbildning så att medlemmarna känner igen och förstår när beslut går emot avtal och lagar så att de lättare kan söka hjälp och stöd i rätt tid. Att medlemmarna känner sig trygga i sina tjänster så de kan utföra sitt viktiga arbete för kyrkan utan oro, samt känna att de har facket att luta sig mot när det börjar blåsa.
– Vi alla är med och skapar vår egen arbetsmiljö.

Personligt med Henrik Brifors:
Familj: bor i Sundbyberg tillsammans med sin sambo.
Fritid: spelar traditionell irländsk musik.
Kopplar av med film eller serie.