KyrkAs fototävling ”Kyrkor i Sverige” är nu avgjord

Vi vill säga ett stort GRATTIS till er tre som är vinnare och ett varmt tack till alla er andra som skickade in vackra bilder på kyrkor i vårt avlånga land.

Det var inte alls lätt att välja bland alla fina bidrag men till sist kunde juryn enas. Förutom motivet var det fotografens förmåga vid fototillfället att fånga en stämning eller förmedla en känsla i bilden som avgjorde.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

1:a pris 3000 kr

Se bilden ovan: Åsens kapell, Älvdalens församling

Fotograf: Lars-Göran Lannergård

Juryns motivering:

Det enkla är det vackra i denna ljuva sommarbild. En träkyrka en solig dag på en orörd sommaräng väcker längtan efter ljus och frid

2:a pris 2 000 kr

Västerhaninge kyrka

Fotograf: Torvald Bergwall

Juryns motivering:

En vacker blå himmel bildar fond för det gyllene tornet som skapar fokus och värme och pekar mot vårt inre ljus.

3:e pris 1 000 kr

Högsbo kyrka

Fotograf: Carina Lantz.

Juryns motivering:

Vi sökte sommarbilder och tvekade länge inför en vinterbild. Men denna bild av en kyrkobyggnad i vinternatten, så trygg och så stabil som lyses upp av alla dessa ljus och stjärnor vann våra hjärtan. Fotografens skicklighet att skapa ljus av snöflingor förtjänar henne en plats bland vinnarna.