Ta en minipaus på jobbet varje dag!

”Gör det enkelt. Det behöver inte vara komplicerat eller svårt”, uppmuntrar Maria Thalén. Det lilla gör stora förändringar till det bättre. Axelrullningar vid datorn kan låta banalt med det fungerar jättebra.

Att vardagsmotionen är den bästa motionen är kanske en klyscha, men det är i så fall en klyscha som hjälper menar Maria Thalén, Leg naprapat hos Medarbetarna. Det märkte Maria och hennes kollegor inte minst under pandemin. Fler sökte då hjälp för värk i ländryggen och problematik i nacke och axlar efter allt arbete hemifrån utan den dagliga motionen till och från jobbet.

Vi har kanske hört det förut, att det är det lilla i vardagen som ger resultat. Men Maria Thalén naprapat sedan 16 år med idrottsmedicin som specialitet vet vad som fungerar. Hon får dagligen bevis för att den motion vi gör varje dag är den bästa friskvården.

– Att ha en ergonomisk arbetsplats som är anpassad efter dig är såklart grunden, säger Maria Thalén. Ta hjälp av en ergonom och få rätt hjälpmedel, det finns ett stort utbud.

– Om ditt arbete innebär mycket stillasittande är variationen viktigast, fortsätter hon. Du behöver kanske inte ha som mål att stå en hel förmiddag och sedan sitta på eftermiddagen. Tänk i stället på att sitta en stund, stå en stund, hämta lite vatten eller kaffe och ställ skrivaren eller pärmarna långt från skrivbordet så att du behöver resa på dig för att hämta utskriften. Du kan med dessa enkla medel minska risken för stela leder, ömma axlar och musarmbågar.

Självklart har du ett stort eget ansvar att se över dina vanor. Fråga dig själv vad du kan göra för att inte få ont i nacke och axlar. Hur rör du dig idag? Sitter du hela dagen för att sedan ta bilen hem och sedan sitta framför tv:n? I så fall kan du göra övningar framför tv:n, ta en kvällspromenad eller börja cykla. Ta trappan så ofta som möjligt, gå av bussen en hållplats tidigare, spela boule eller simma. Det behövs inte så mycket för att få igång cirkulationen och må lite bättre.

Tre enkla övningar

• Rulla axlarna tio gånger bakåt och tio gånger framåt, tre gånger om dagen.
  • Öppna upp bröstet och sträck dig framåt och kuta med ryggen bakåt.
  • Rör sakta huvudet från sida till sida några gånger.

Missa inte Maria Thaléns lunchföreläsning under KyrkA-veckan torsdag den 19 oktober klockan 12 till 13:

Minipaus på jobbet? Övningarna för att slippa värk i nacke, axlar och rygg

Läs mer och boka din plats här

Varmt välkommen!