Någon gång i livet drabbas vi av att någon i vår närhet går bort. Mitt i en omtumlande tid där begravning ska planeras, samtidigt som sorgen efter den vi mist bearbetas, finns det också en del skyldigheter enligt lag. Att upprätta en bouppteckning efter den avlidna är en sådan skyldighet.
En bouppteckning ska upprättas inom tre månader från dödsdagen. Bouppteckningen kan förklaras som en förteckning över den avlidnas tillgångar och skulder som denne hade/ägde när den avled. Bouppteckningen blir senare underlag för det arv som så småningom ska gå ut till arvingarna, efter det att bouppteckningen har registrerats av Skatteverket.
Tillgångar och skulder
Exempel på tillgångar som ska antecknas i en bouppteckning kan vara allt ifrån fastigheter till fordon, lösöre (möbler, inredning, husgeråd etc.), kontanter, banktillgångar och värdepapper. Som skuld i ett dödsbo ska exempelvis begravningskostnader och obetalda fakturor som förelåg på dödsdagen tas upp. Skulder som uppkommer efter dödsfallet tas inte upp om de inte är direkt hänförliga till dödsfallet. Det kan exempelvis handla om en faktura för palliativ vård, en ambulansresa i samband med dödsfallet eller liknande.
Värdering
Många gånger kan det vara svårt att värdera tillgångar och i synnerhet fordon och lösöre som den avlidna efterlämnar sig. Är man osäker på värdet och vill ange ett konkret värde i bouppteckningen eller är rädd att diskussion mellan dödsbodelägarna ska blossa upp kan det vara en bra idé att be en värderingsman värdera dessa tillgångar. Det går även att uppge ett uppskattat marknadsvärde vad gäller fordon och lösöre i bouppteckningen. Värde på banktillgångar och värdepapper finns att tillgå hos banken.
Förrättning
När samtliga tillgångar och skulder har antecknats ska en så kallad bouppteckningsförrättning hållas. Detta är tillfället då samtliga dödsbodelägare och eventuella efterarvingar tillsammans går igenom bouppteckningen och det som antecknats. Bouppgivaren och minst en av två förrättningsmän ska närvara vid förrättningen och även underteckna bouppteckningen. Förrättningen ska, som nämndes inledningsvis, hållas inom tre månader från dödsfallet. Efter förrättningen har bouppgivaren vidare en månad på sig att skicka in bouppteckningen tillsammans med eventuella övriga handlingar till Skatteverket för registrering. Först efter att Skatteverket registrerat bouppteckningen kan eventuella bankkonton avslutas i dödsboets namn och därefter gå vidare med att fördela ut arvet genom ett s.k. arvskifte.
Behöver du upprätta en bouppteckning vill jag passa på att skicka med följande:
- Även om man så snart som möjligt vill gå vidare från en närståendes bortgång vad gäller de administrativa delarna är det viktigt att tänka igenom om man fått med allt underlag, dvs. alla tillgångar och skulder i bouppteckningen. Framkommer det tillgångar eller skulder efter att bouppteckningen registrerats hos Skatteverket kan det utgöra grund för tilläggsbouppteckning, vilket innebär att hela processen som beskrivits ovan i princip behöver göras om på nytt.
- Ibland förefaller det sig så att den avlidna har mer skulder än tillgångar. Om den avlidnas tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet och den avlidna inte heller ägde fast egendom eller tomträtt kan en dödsboanmälan göras i stället för en bouppteckning om man så vill. En dödsboanmälan ses som ett förenklat förfarande i förhållande till en bouppteckning. Till skillnad från en bouppteckning bör en dödsboanmälan göras inom två månader efter dödsfallet. Dödsboanmälan görs av socialnämnden till Skatteverket. Om du tror att det är en dödsboanmälan som är aktuell så ta kontakt med socialförvaltningen i den kommun där den avlidna var bosatt.
- På Skatteverkets hemsida kan du finna såväl en handbok för bouppteckning som en blankett för bouppteckning. Dessa dokument är pedagogiska för den som behöver ta ledning vid upprättandet av en bouppteckning.
- På Efterlevandeguiden finner du bra och viktig information om vad man kan behöva tänka på inledningsvis men också månaderna och följande år efter att någon gått bort. Hemsidan är ett samarbete mellan tre olika myndigheter i syfte att försöka underlätta situationen efter en närståendes bortgång.
KyrkAs Privatjuridik
Behöver du hjälp med enskild egendom eller annat inom privatjuridik? Om du har juristförsäkringen KyrkAs Privatjuridik genom ditt medlemskap i förbundet är du välkommen att kontakta HELP Försäkring. Då får du snabbt kontakt med en jurist som kan ge dig både förebyggande rådgivning och hjälp vid domstolsärenden, utan timkostnad. Logga in med BankID på Min sida, mejla till info@helpforsakring.se eller ring HELPs kundservice på 0771–985 200 så får du hjälp. På Min sida kan du också själv upprätta viktiga digitala avtal, om du så vill.