Vanliga frågor och svar om medlemskapet

Flöde för händelser eller en lista på filer

Hur blir jag medlem?

Vad roligt att du vill bli medlem. Det enklaste sättet att bli medlem är att fylla i ansökan digitalt.

Tänk på att ett medlemskap i KyrkA inte innebär att du per automatik även blir medlem i a-kassan. Däremot rekommenderar vi att du är medlem i en a-kassa, eftersom det är ett av villkoren för att du ska kunna få ersättning från vår inkomstförsäkring om du skulle bli arbetslös.

Läs gärna mer om dina medlemsförmåner här. Om du har några frågor om att vara medlem är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 08-441 85 70.

Vad krävs för att bli medlem i KyrkA?

Du behöver ha en anställning som normalt sett kräver akademisk utbildning eller vara studerande med sikte på en anställning inom Svenska kyrkan.

Hur gör jag för att byta fackförbund till KyrkA?

Enklast är att fylla i ansökan till KyrkA digitalt.

Kontakta sedan ditt nuvarande fackförbund för att avsluta medlemskapet där.

Vilka medlemsförmåner ingår?

Som medlem i KyrkA får du råd och stöd såväl inför din anställning som under anställningen. Som medlem får du tillgång till – förutom förmånliga lån och försäkringar – KyrkAs inkomstförsäkring.

Läs gärna mer om dina medlemsförmåner här.

Vad händer med medlemskapet när jag blir pensionär?

Ditt vanliga medlemskap fortsätter tills du själv meddelar oss att du vill ändra ditt medlemskap.

Om du har fyllt 67 år och fortfarande arbetar eller om du har fyllt 65 år, gått i pension och väljer att arbeta i någon mån kan du välja seniormedlemskap. Då betalar du 125 kr och behåller alla dina förmåner. Läs gärna mer här.

Hur ändrar jag mina uppgifter?

Logga in med mobilt BankId på Mina sidor. Där kan du se dina kontaktuppgifter, se dina fakturor, anställning, lön och kontaktperson i stiftet.  För att ändra uppgifter behöver du mejla till oss på medlemsservice@kyrka.se

Vad kostar det att vara medlem?

Medlemsavgiften styrs av din faktiska inkomst. För dig som är student är medlemskapet kostnadsfritt. Så snart din situation förändras, allt från att du börjar en ny tjänst, får en ny lön eller blir föräldraledig till att du blir arbetslös eller arbetar deltid är det viktigt att du meddelar oss så att du betalar rätt medlemsavgift. Läs gärna mer här.

Så betalar du medlemsavgiften

Enklast betalar du din medlemsavgift på internetbanken. Där kan du ansluta e-faktura eller autogiro och du slipper på så vis att få pappersfakturor hemskickade. Du hittar oss genom att söka på ”kyrkans akademikerförbund”.

Om du vill betala via autogiro men inte har internetbanken kan du istället fylla i och skanna in denna autogiroanmälan till oss på medlemsservice@kyrka.se eller skicka den till oss på posten. Adressen finns förtryckt på blanketten.

Jag har autogiro, men har trots det fått en faktura på posten. Varför då?

Om du nyligen har skaffat autogiro kan det dröja innan de automatiska dragningarna kommer igång. Under tiden behöver du betala de pappersfakturor du får på posten.

Medlemsavgiften dras i anslutning till sista bankdagen i varje månad. Om det inte finns pengar på kontot när betalningen ska göras försöker vi att dra beloppet månaden efter. Därför kan du i dessa fall se två betalningar från ditt konto samma månad.

Hur gör jag för att avsluta mitt medlemskap?

Hämta blanketten ”Anmälan om utträde” här och mejla till oss på medlemsservice@kyrka.se