Där ensamhet byts ut mot tillhörighet

Att ensamhet är ett hot mot vår hälsa är uppenbar. Därför är missionen med herrklubben, som leds av Daniel Hafner komminister i Huddinge församling, att byta ut ensamhet mot gemenskap, tillhörighet och skratt.

Herrklubben i Huddinge församling har hållit i gång alltsedan Ronnie Fernström startade upp den tillsammans med diakonen Gunilla Gustafsson efter att hans livspartner och fru Ida gick bort 2017. Han ville finna nya vänner och prata med andra i samma situation.

Nu möts gruppen var tredje vecka i samtal, lek och glädje.

– Senast var vi 13 som lekte charader, skrattade och fikade tillsammans, säger Daniel Hafner som nu leder gruppen. Vi delade upp oss i två lag där ena laget skulle demonstrera en bensinstation och den andra gruppen ett diskotek. Stämningen var på topp.

Hjärta Sten

Stående på agendan är aktiviteten som kallas för Hjärta Sten.

– Hjärtat står för det vi är tacksamma över och som ger glädje och stenen står för det som tynger och som vi kämpar med, säger Daniel. Det leder ofta till spontana samtal efter rundan. Det är viktigt att varje person blir hörd och får berätta något personligt.

Tillsammans skapar herrarna nya minnen och tankar utan att upprepa gamla anekdoter som inte längre ger energi. Självklart är den som vill välkommen att prata om svåra saker även om det positiva står i fokus.

Skatter i lerkärl

Deltagare tillkommer ständigt och för att bryta isen och lära känna varandra har Daniel några övningar till hands. En isbrytare är bikupan där två och två diskuterar något aktuellt ämne. Om de själva får välja utgår de ofta från frågeställningarna i boken ”Skatter i lerkärl” som Daniel själv har författat och på ett finurligt sätt återger glimtar från sitt eget liv. Berättelserna inleds med ett bibelcitat och avslutas med frågor för läsaren att själv fundera över.

­– Att många kan relatera till berättelserna gör det enklare att spinna vidare och hitta nya vinklar, fortsätter Daniel. Det finns så mycket värme i gruppen. Ingen blir bedömd utan här får var och en utveckla sina tankar och formulera sig i trygghet.

Att ingå i ett sammanhang är viktigt

–  Vi är homo vinculus, människan som knyter an, uttrycker Daniel. Vi behöver ingå i ett sammanhang och känna gemenskap för att må bra.  Missionen med herrklubben är att bryta ensamheten, att träffas i gemenskap, dela skratt och att ha någon att munhuggas med.

Daniel får ibland frågan varför det enbart är herrar med i gruppen, och svaret är att det har råkat bli så. Kvinnor är självklart välkomna. Hans gissning är att kvinnor är bättre på det sociala livet och redan har ett kontaktnät att vända sig till.

Ibland behövs batteriladdare

En metafor som Daniel ibland använder sig av är att likna bristen på energi för en människa i sorg vid ett urladdat bilbatteri.

–  Ett bilbatteri laddas under färden, men om batteriet har laddats ur av någon anledning kan det behövas startkablar eller batteriladdare beroende på hur länge batteriet har varit urladdat, säger Daniel.

–  Så kan det vara för en människa i sorg, menar Daniel. Då fungerar inte batterierna. Det kan vara svårt att ta initiativ även om det skulle leda till att hon eller han mådde bättre. Då behöver de hjälp utifrån, någon som sporrar dem att komma till kyrkan och till ett sammanhang.

Vill du veta mer om boken ”Skatter i lerkärl”?

Att göra bibeltexternas visdom vardagsnära genom personliga berättelser är något Daniel Hafner använder sig av i boken ”Skatter i lerkärl”. Varje kapitel inleds med en bibeltext, och avslutas efter en kort berättelse med frågor att inspireras av och att fundera över. Frågor som uppmanar läsaren att själv ta reda på sin egen sanning.

”Berättelserna i boken visar gång på gång hur kraften fullkomnas i svaghet. Daniel Hafner förmedlar en insikt som vår tid behöver: Skatten ligger i bräckliga lerkärl”, skriver biskop Mikael Mogren i förordet.

Läs mer och beställ boken här: