Diakon med patos för pilgrim

Från marknadsföring utomlands till diakon och chef för Selånger pilgrimscenter brinner Helene Westerlind för att sprida kunskap om pilgrimsvandring och göra Selånger pilgrimscenter välbesökt. Men vägen dit var långt ifrån självklar.

Helene Westerlind är uppvuxen i Sundsvall men lämnade hembygden för Stockholm där hon läste till socionom med socialt arbete och psykologi på schemat. Efter studierna flyttade hon utomlands för att jobba med försäljning och marknadsföring inom hotell- och resebranschen i Kroatien, Spanien och Tyskland. När hon kom tillbaka till Sverige och Sundsvall 2005, där hon nu bor med sin familj, var det inte självklart vad hon skulle ägna sig åt.

– Glädje och engagemang har alltid varit mina ledord och jag visste att jag ville jobba med människor. Då tipsade en god vän mig om diakonutbildningen. Under en praktik fick jag frågan om jag ville jobba här i Selånger församling vilket jag inte behövde tänka över särskilt länge menar Helene Westerlind.

Några år senare fick hon erbjudande om en tjänst som arbetsledande diakon och chef för pilgrimcentret.
– Att vara ansvarig för pilgrimscentret är en utmaning på många sätt. Det är ju en vinstdrivande verksamhet med allt vad det innebär. Men att se mina medarbetares engagemang och veta att vi tillsammans jobbar mot samma mål gör mig glad.

Starten på Sankt Olavsleden

Selånger pilgrimscenter som började renoveras under 2017 utgör starten på Sankt Olavsleden, en 58 mil lång pilgrimsled som sträcker sig genom Medelpad, Jämtland och in i Tröndelag genom Stiklestad med slutmålet Trondheim.
– Leden sträcker sig från kust till kust och tar ungefär 3,5 vecka för en van pilgrimsvandrare att vandra, berättar Helene Westerlind. Utmed vägen finns runt 130 härbärgen av varierande karaktär som i regel sköts av privatpersoner. Vårt systerprojekt arbetar med att utöka antalet boendemöjligheter längs pilgrimsleden.

Besöksrekord trots pandemin

På en yta av 1200 kvadratmeter som 1907 var en ladugård där församlingen hade 27 kor, 4 hästar och ett hönshus ryms nu restaurang, flera konferensrum, utställningar och en souvenirshop. Invigningen är planerad till nästa år, 2022.
– Vi kommer att ha en utställning på övervåningen om vikingatid och medeltid, säger Helene Westerlind. Men fortfarande är det delvis en byggarbetsplats på övervåningen. Vi tror att pilgrimscentret har stora möjligheter att bli ett populärt besöksmål. 2019 hade vi 8 755 besökare och 2020 slog vi besöksrekord med drygt 11 955 besökare. Och när gränserna öppnas igen kommer vi återigen få hälsa besökare och pilgrimsvandrare från hela världen välkomna till oss.

En trygg mötesplats

– Pandemin har påverkat oss väldigt mycket men som i många andra församlingar har vi inte ställt in utan ställt om, konstaterar Helene Westerlind. Och vi följer rekommendationerna noggrant. Vi gör det enkelt för besökarna att hålla avstånd. Många säger att de söker sig hit för att de tycker att centret är ett tryggt utflyktsmål i en rogivande miljö.

När det inte är pandemitider anordnar Helene Westerlind och hennes kollegor vandringar i församlingens regi och lär ut vad pilgrimsvandring är. Pilgrim har alltid varit ett tema i Selångers församling. Ordet pilgrim betyder främling. – Vi är alla främlingar tills vi lär känna varandra, avslutar Helene Westerlind.

Som medlem får du rabatt på pilgrimscentret

Som medlem i KyrkA får du 20 procent rabatt på bokningar i Selånger pilgrimscenter. Passa gärna på att boka nästa församlingsresa eller konferens redan nu. Eller varför inte boka en föreläsning eller guidning av pilgrimscentret.

Så blev Sankt Olavsleden en pilgrimsled

Vikingakungen Olav Haraldson landsteg med sin här år 1030 i Selånger för att försöka återta makten i Norge. Det avgörande slaget stod vid Stiklestad där han dödades. Efter mordet började rykten spridas om att människor blivit botade av sina sjukdomar av Sankt Olav. Alla rykten ledde till att biskop Grimfjäll öppnade graven och konstaterade att Olav Haraldsons hår, skägg och naglar hade vuxit och att han var en helig man. Vikingakungen Olav Haraldsson blev efter en tid helgonförklarad av påvens sändebud och fick namnet St Olav. St olav begravdes först i Klemenskyrkan och fick slutligen sin gravplats under koret i Nidarosdomen.

Detta gjorde Nidaros och Nidarosdomen till ett av den kristna världens viktigaste pilgrimsmål i paritet med Jerusalem, Rom och Santiago de Compostela.
Läs gärna mer på  Selånger pilgrimscenters hemsida