Johan Engvall – aktuell som Facklig förtroendeman i Växjö stiftskrets från den 1 december

Johan Engvall är prästen vars hjärta ömmar lite extra för Öland och Växjö stift sedan lång tid tillbaka. Hans passion är att lösa tvister och ledorden är; ”med vänlighet, saklighet och kunskap kommer du långt”. Efter nära två år i Jerusalem avbröts utlandsvistelsen abrupt i mars 2020 på grund av Covid-19 och då fick han oväntat återkomma hem. Här berättar han om sin tid i Jerusalem och om sitt nya uppdrag som startar den 1 december där han kommer att vara Facklig förtroendeman i Växjö stiftskrets.

På vilket sätt kan du stärka KyrkA?

– Jag tror att min långa erfarenhet av jobb på nationell nivå, stiftsnivå och utomlands kan vara till stor hjälp för KyrkAs medlemmar.

Varför valde du Växjö stiftskrets?

– Öland har varit min konstant genom livet. Oavsett var jag har befunnit mig har jag alltid kommit tillbaka till Öland som verkligen ligger mig varmt om hjärtat. Här har jag tillbringat somrarna sedan jag var barn och under de senaste 25 åren har detta varit min och familjens andra hem. Därför känns det naturligt att nu ta mig an rollen som Facklig förtroendeman här.

Vilket uppdrag har du för Växjö stiftskrets?

– Jag är i full gång och förhandlar budgetar. Dessutom kommer jag att hjälpa medlemmar med olika arbetsmiljöproblem, ge råd inför den årliga löneförhandlingen eller inför en ny tjänst och delta vid lönerevisioner. Jag kommer också att sprida kunskap om människors rättigheter på arbetsplatsen och ge tips om vad som är bra att tänka på i olika situationer.

– Som tidigare kyrkoherde med drygt 20 års erfarenhet från tre stift har jag också möjlighet att ge stöd och råd i ledarskapsfrågor. Jag gillar att vara ett bollplank och ge rådgivning i de här frågorna. Behovet är så stort bland medlemmarna och med min bakgrund och mitt kontaktnät har jag en hel del att tillföra.

Hur ser du på den senaste tidens händelser?

– Det är tråkigt att ryktesspridningen har skadat förbundet. Men det känns ändå skönt att vi nu har svart på vitt att det inte har förekommit något oegentligt med ekonomin eller annat. Nu ser jag fram emot att få verka för såväl medlemmarnas som för Svenska kyrkans bästa.

Hur kan vi lära känna dig lite bättre?

– Jag är gift med Kerstin sedan 30 år tillbaka och vi har fyra vuxna söner och två barnbarn. Jag är en amatörmässig men glädjefylld trädgårdsodlare som nyligen har upptäckt padelsporten. Jag läser deckare, romaner och teologi. Jag är speciellt intresserad av förhållandet mellan judendom och kristendom samt frågor kring antisemitism.

Vilka erfarenheter tar du med dig hem från Jerusalem?

– Jag har arbetat för Svenska teologiska institutet och Svenska kyrkan i Jerusalem sedan mars 2018. Jag skulle egentligen kommit hem till Sverige runt midsommar i år, men på grund av pandemin fick jag återvända hem tidigare. Det var snopet.

– Jerusalem som är den heliga staden inom judendomen och kristendomen har en komplicerad historia, där finns många utmaningar. Det jag tar med mig i det fackliga uppdraget är att det går att ha meningsfull dialog och bygga samarbete och hitta lösningar även om utgångspunkterna är olika.