Deltidsjobb efter 65 lönar sig

Som pensionär med erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkan är du efterfrågad. Många församlingar anställer pensionärer för deras gedigna erfarenhet men också för att det är svårt att hitta sökande till vakanta tjänster. – Att arbeta deltid och successivt gå i pension kan göra skillnad för din ekonomi råder Anna-Lisa Saar, ombudsman på KyrkA.

Att arbeta i någon mån efter 65 är mycket vanligt inom Svenska kyrkan och har visat ge positiv effekt både på välbefinnandet och på pensionen. Det innebär också ett högre jobbskatteavdrag som ger mer kvar i plånboken av arbetsinkomsten och på sikt en högre total pension.

En fördel för arbetsgivaren är att arbetsgivaravgiften är lägre för dig som har fyllt 65 år vid årets ingång. För dig betalar arbetsgivaren enbart ålderspensionsavgiften på 10,21 procent istället för hela arbetsgivaravgiften som är 31,42 procent 2020.

Mer kvar i plånboken

Jobbskatteavdraget på lön är högre efter att du har fyllt 65 år. Det innebär att om du arbetar kvar efter 65 med samma lön som tidigare får du mellan 2 000 och 2 500 kronor mer kvar i plånboken varje månad då skatten på grund av avdraget blir lägre.
– Det är ju pengar som du kan avsätta till ett sparande eller använda på annat sätt för att stärka din ekonomi, säger Anna-Lisa Saar.

Om du till exempel har en lön på 37 000 kronor i månaden betalar du 2 300 kronor mindre i skatt om du är 65 år eller mer.
– Många av KyrkAs medlemmar fortsätter att arbeta några år extra. Det högre jobbskatteavdraget efter 65 innebär att du kan arbeta runt 75 procent och få ut nästan samma belopp efter skatt som vid en tidigare heltidstjänst.

Gå i pension successivt

Så länge du arbetar och fortsätter med dina pensionsinbetalningar ökar kapitalet genom att du får avkastning på pengarna och du minskar antalet år som pensionen ska betalas ut.
– Det kan också vara klokt att ta ut delar av sin allmänna pension lite åt gången samtidigt som man arbetar. Man kan alltså tjäna på att gå i pension successivt, säger Anna-Lisa Saar.