KyrkAs Privatjuridik ger dig juristhjälp i privatlivet

Snart kan du som är medlem i KyrkA även få juridisk rådgivning i privatlivet, så ofta och hur länge du vill. Du får även hjälp av juridiskt biträde om du hamnar i en domstolstvist och hjälp med privatjuridiska avtal – allt för 35 kronor i månaden. Det nya erbjudandet får du som medlem prova i tre premiefria månader från och med den 1 februari 2021.

– För oss är det viktigt att våra medlemmar har en trygghet och ett juridiskt stöd även i privatlivet. Därför är det extra roligt att vi nu kan erbjuda snabb, kunnig och tillgänglig hjälp med i princip alla juridiska frågor du behöver hantera i privatlivet utan att du behöver bekymra dig för dyra juristarvoden, säger Vibeke Hammarström, förbundsdirektör på KyrkA.

Tack vare ett unikt samarbete mellan Kyrka och HELP Försäkring kan vi nu erbjuda KyrkAs Privatjuridik. Tjänsten kan användas till att få juridiska råd inför olika händelser i livet som till exempel inför en skilsmässa, vårdnadstvist, grannfejd eller vid dödsfall. Men du får också hjälp om du har oturen att hamna i en domstolstvist.

Detta ingår i tjänsten:

• Hjälp att upprätta juridiska handlingar som till exempel äktenskapsförord, testamente, samboavtal och framtidsfullmakter.
• Råd och stöd av en jurist i obegränsat antal timmar per år.
• Juridiskt biträde om du hamnar i domstol.
• Ersättning för dina egna och eventuellt tilldömda rättegångskostnader upp till 2 miljoner kronor
• Försäkringen omfattar även din make/maka, sambo, registrerade partner och hemmavarande barn yngre än 20 år.
• Tillgång till juridiskt säkrade digitala avtal.
• BankID-skyddad portal där du kan följa ärenden och hålla kontakt med din jurist.

Samarbete med HELP Försäkring

Nadja Forsman, chefsjurist på HELP Försäkring, möter ofta ett stort intresse för vardagsjuridiken i möten och på event.
– De flesta är duktiga på att försäkra huset, bilen eller båten. Men att försäkra sig själv och få hjälp inför en skilsmässa eller i en tvist eller att upprätta avtal som till exempel testamente eller en framtidsfullmakt är inte lika självklart. Det kan göra stor skillnad för ekonomin, säger Nadja Forsman.

KyrkAs Privatjuridik är ett samarbete med HELP Försäkring. Drygt 300 000 försäkringstagare och deras familjer har en egen jurist via HELP, som är verksamma i Sverige sedan 2012.

Så får du tillgång till erbjudandet

Om du redan är medlem hos oss får du möjlighet att prova försäkringen i tre premiefria månader från och med 1 februari utan att du behöver göra något. Mer information kommer i början av 2021.